Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Jeśli zmienił się adres zameldowania albo doszło do zmiany nazwy urzędu, który wydał dowód - nie trzeba wymieniać dowodu.
Dowód osobisty - dokument, który pozwala potwierdzić tożsamość oraz polskie obywatelstwo. Każdy pełnoletni obywatel, który mieszka w Polsce, musi mieć dowód osobisty.
Dowód może mieć również osoba, która nie ukończyła jeszcze 18 lat (na przykład, jeśli chce
podróżować za granicę do krajów, w których nie jest wymagany paszport).
Wniosek o wydanie dowodu osobistego należy złożyć:
• kiedy upływa termin jego ważności - wniosek składa się co najmniej 30 dni przed upływem
ważności obecnego dowodu,
•jeśli doszło do zmiany danych na obecnym dowodzie (np. zmiana nazwiska) - jak najszybciej,
•jeśli doszło do zmiany wizerunku twarzy, która utrudnia albo uniemożliwia rozpoznanie
właściciela dowodu (np. operacja plastyczna twarzy) - jak najszybciej,
•jeśli doszło do utraty albo uszkodzenia obecnego dowodu - jak najszybciej.
Wymagane dokumenty:
- wniosek o wydanie dowodu osobistego – dostepny w urzędzie gminy i na stronie inernetowej
urzędu,
- aktualna fotografia wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku -
szczegółowe informacje w załączniku “zdjęcie do dowodu”,
- dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport – do wglądu.
Złożenie wniosku:
- wniosek składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych;
- w imieniu osoby małoletniej, której do ukończenia 18 roku życia zostało więcej niż 30 dni,
wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny. Jeżeli do ukończenia 18 roku życia zostało
mniej niż 30 dni – osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może złożyć wniosek
osobiście;
- złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego osobie nieposiadającej zdolności do czynności
prawnych lub posiadających ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga jej obecności przy składaniu wniosku; wyjątek stanowią osoby, które nie ukończyły 5 roku życia;
- jeżeli choroba, niepełnosprawność lub inna niedająca się pokonać przeszkoda uniemożliwia osobiste złożenie wniosku, należy poinformować o tym organ gminy, który zapewni przyjęcie
wniosku w miejscu pobytu tej osoby.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Dowód osobisty wydany po 1.03.2015 r. ważny jest:
•10 lat od daty wydania - dla osób, które w chwili wydania dowodu ukończyły 5 rok życia,
• 5 lat od daty wydania - dla dzieci, które w chwili wydania dowodu nie ukończyły 5 roku życia
Termin realizacji
Maksymalnie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Termin ten może się wydłużyć w szczególnych przypadkach, o czym informuje urzędnik.
Odbiór gotowego dowódu osobistego
Dowód należy odebrać osobiście w urzędzie, w którym złożono wniosek. Osoba odbierająca nowy dowód osobisty przedkłada dotychczasowy dowód, o ile nie została zgłoszona jego utrata.
Dowód osobisty wydawany:
1/ osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych (do 13 roku życia oraz ubezwłasnowolnione całkowicie) odbiera rodzic albo opiekun prawny,
2/ osobie posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych (13-18 lat oraz ubezwłasnowolnione częściowo) odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic albo kurator.
Jeśli ze względu na zły stan zdrowia lub inny ważny powód, wniosek został przyjęty poza urzędem (na przykład w Twoim domu), dowód może odebrać za Ciebie pełnomocnik.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego
Wydanie dowodu osobistego dla dziecka
Zdjęcie do dowodu osobistego
Utrata lub uszkodzenie dowodu osobistego
Zgłoszenie zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym
Zgłoszenie cofnięcia zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym
Ustawa o dowodach osobistych z dnia 06.08.2010r.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu
Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych
Miejsce składania dokumentów i uzyskania bliższych informacji w w/w sprawie:
Urząd Gminy Brańszczyk
ul. Jana Pawła II 45, 07-221 Brańszczyk
pokój nr 3 (parter)
tel./fax (29) 5929325
e-mail: iwona.bralewska@branszczyk.pl
Godziny pracy:
poniedziałek w godz. 8.00-17.00
wtorek-czwartek w godz. 8.00-16.00
piątek w godz. 8.00-15.00